Biztonsági mentés egyszerűen – BackWPup

[Ezt a cikket 6 perc elolvasni.]

Oldalunk automatizált biztonsági mentése ma már nem csak ajánlott, hanem egyenesen kötelező, hiszen rengeteg betörésről, sebezhetőségről és feltört weblapról hallani, biztonsági mentés hiányában pedig legtöbbször búcsút is inthetünk fontos adatainknak. Nincs azonban veszve minden, ha a tárhelyszolgáltatónk készít automatikus mentéseket hisz ezekből általában visszaállítható a teljes korábbi állapot.

A személyes véleményem, hogy sosem lehetünk elég óvatosak, ezért az az ideális, ha a szerver szintű mentés mellett mi magunk is beállítunk egy automatizált biztonsági mentést, így akár a szolgáltatónk segítsége nélkül is képesek lehetünk helyreállítani a sérült vagy fertőzött WordPress oldalunkat. Mint ahogy az lenni szokott erre a célra is van temérdek bővítmény, én azonban most csak a személyes kedvencemet emelném ki, ez pedig nem más, mint a BackWPup. A bővítménynek létezik fizetős verziója is, azonban az ingyenes változat is tökéletesen elegendő lesz számunkra.

Telepítés után mi magunk hozhatunk létre új mentési feladatokat, ezekben pedig részletesen testre szabhatjuk, hogy mi, mikor és hova kerüljön archiválásra. A mentéseinket tárolhatjuk a szerveren is, de erősen ajánlott őket egy távolabbi pontra mozgatni. Szerencsére opciókból nincs hiány.

A BackWPup a következő lehetőségeket kínálja a mentéseink tárolására:

  • Mentés helyi könyvtárba a szerverre
  • Mentés távoli szerverre FTP-n keresztül
  • Mentések feltöltése Dropbox fiókba
  • Mentések feltöltése Amazon S3 fiókba
  • Mentések feltöltése Microsoft Azure-ba
  • Mentések feltöltése Rackspace-be
  • Mentések feltöltése SugarSync-be
  • Mentések elküldése e-mailben

A mentéseinket természetesen tömöríti is, mi választhatjuk ki, hogy milyen formátumba (zip, tar, tar.gz, tar.bz2).

Leggyakrabban teljes biztonsági mentésre van szükségünk, ezért összeállítottam egy kis útmutatót ennek a beállítására.

1, Telepítés után megjelenik a BackWPup menüpont a vezérlőpult oldalsávjában, nekünk pedig az “Add new job” almenüpontot kell megnyitni a mentési feladatunk létrehozásához

2, Nevezzük el a feladatunkat a “Please name this job” mellett található mezőben (például “Vasárnap hajnali mentés”)

3, Válasszuk ki, hogy mi kerüljön mentésre. Pipáljuk be a “Database backup” opciót az adatbázis mentéséhez, a “File backup” lehetőséget a komplett fájlrendszer mentéséhez és ajánlott még bejelölni a “Check database tables” részt is, hogy az adatbázisunk tábláit is ellenőrizze a mentés előtt. Ha szükségünk van rá készíttethetünk XML exportot is és alapértelmezetten kimenti a telepített bővítmények listáját is

4, Adjuk meg a mentésünk nevét (érdemes csak a “backwpup_” előtagot cserélni és a dátumot/időt behelyettesítő részeket meghagyni a jövőbeli könnyebb azonosítás végett)

5, Válasszuk ki az archiválás típusát (alapértelmezetten Tar formátum gzip tömörítéssel, nyugodtan maradhat így)

6, Pipáljuk be, hogy hova kerüljön a mentés (helyi mappa, email, távoli FTP, Dropbox és a többi felhő szolgáltatót kínálja fel, mint lehetőség). A helyi mappa a legkevésbé ajánlott, hiszen ha ugyanott tároljuk a mentést, ahol magát az oldalt is, akkor könnyedén elveszhet egy feltörés esetén

7, Végezetül adjuk meg az e-mail címet, amire kérjük a mentés után az információkat (logot). Ha legalul bepipáljuk, hogy csak hiba esetén kérünk üzenetet, akkor nem fogja teleszemetelni a fiókunkat a BackWPup. Ne felejtsünk el menteni a “Save changes” gombbal.

Egyéb fontos információk:

  • A “Schedule” fül alatt tudjuk beállítani az automatikus mentés idejét. Érdemes a kézi (manually only) lehetőséget rögtön átállítani. A WordPress cron a legegyszerűbb és leggyorsabb módja az automatizálásnak, azonban ez legtöbbször elég pontatlan. Hiába állítjuk be vasárnap hajnali 3 órára, a folyamat csak akkor fog lefutni, amikor látogató érkezik oldalunkra, hiszen a megtekintés aktiválja a beépített WordPress ütemezőt. Főleg akkor lehetnek jelentős csúszások, ha az oldalunk látogatószáma alacsony. Tehát ha hajnali 4-ig nem történik lekérés, akkor a feladat sem fog addig elindulni. Persze ez is jobb, mint a semmi, de ha van rá lehetőség, akkor ajánlott egy pontosabb opciót választani, például a megadott linket használva létrehozni egy ütemezett Cron job-ot a szerveren, de ha ez mégsem szimpatikus, akkor ott az EasyCron is
  • A “DB backup” fül alatt érdemes ellenőrizni, hogy minden fontos tábla ki van-e jelölve és érdemes engedélyezni az adatbázis tömörítését a “Backup file compression” gzip-re állításával
  • A “Files” fül alatt egyesével kiválaszthatjuk, hogy mely mappákra van szükségünk és melyik az, amelyiket nem szeretnénk menteni, ezzel is csökkentve a mentésünk méretét
  • A “Plugins” fül alatt beállíthatunk gzip tömörítést a bővítményekre is
  • Az utolsó fül mindig a kiválasztott mentési hely beállításait tartalmazza, helyi mappa esetén megadhatjuk, hogy hol tárolja a rendszer a mentéseket, felhőszolgáltatások esetében összekapcsolhatjuk a BackWPup bővítményt a kiválasztott szolgáltatással, távoli FTP esetén pedig megadhatjuk a távoli szerver FTP elérhetőségeit
  • Bármilyen feladatot is adtunk hozzá, érdemes a beállítások és a mentés után a “Run now” gombra kattintani és futtatni egy éles tesztet mielőtt hagynánk, hogy magától végezze a dolgát. Ha a teszt során nincs probléma, akkor az automatizált mentések esetében sem lesz

Érdemes legalább heti egy teljes (fájlrendszer + adatbázis) automatikus mentést beállítani a létrejövő mentéseket pedig egy külső szerverre feltöltetni a BackWPup pluginnel. Ha nem rendelkezünk külső FTP eléréssel, akkor a Dropbox lehet a legjobb alternatíva, hiszen ingyenesen elérhető és sok esetben elegendő is a 2GB tárhely.

A biztonsági mentések visszaállítását egy későbbi cikkben pontosan és részletesen fogom bemutatni.

 

Ha tetszik, mutasd meg másoknak is: