Yoast SEO, avagy keresőoptimalizálás egyszerűen

[Ezt a cikket 6 perc elolvasni.]

A keresőoptimalizálás manapság egy igen virágzó terület. Minden weboldal tulajdonos szeretne egyre feljebb jutni a találati listán, a cél pedig az első oldal teteje, hiszen a legtöbb látogatót az itt található linkek vonzzák be. A több látogató természetesen több vásárlást (konverziót) is jelent, a harc pedig sosem volt még ennyire kiélezett a népszerű kulcsszavakért. A fentebb jutás érdekében felfogadhatunk egy SEO-ra vagy linkmarketingre specializálódott céget vagy akár mi magunk is nekiveselkedhetünk és megtehetjük a szükséges lépéseket, hogy oldalunk és bejegyzéseink új erőre kaphassanak. Érdemes kicsit olvasgatni a témában, hogy jobban képbe kerülhessünk, ezután pedig jöhet a munka oroszlánrésze.

Természetesen először is tisztáznunk kell, hogy mely kulcsszavakra is szeretnénk optimalizálni az oldalunkat/bejegyzéseinket, hiszen enélkül csak vaktában lövöldözünk. A kulcsszó analízis – mint folyamat – megérne egy külön cikket, de erre most nem térnék ki. Szerencsére az internet kifogyhatatlan tudásanyaggal rendelkezik ebben a témában is.

Amint megvannak a kulcsszavaink, jöhet a címben is említett Yoast SEO telepítése. Ez a bővítmény egy igazi SEO svájci bicska. Rendelkezik minden olyan funkcióval, amire csak szükségünk lehet a sikeres optimalizáláshoz. Akik még nem próbálták, azok valószínűleg az “All In One SEO“-ra esküsznek. Ezzel sincs semmi gond, azonban jóval egyszerűbb, mint a cikkünk tárgya. Kisebb oldalakhoz/blogokhoz tökéletesen elegendő lehet, de aki komolyan gondolja az optimalizálást, az válassza inkább a Yoast SEO plugint.

A telepítése után rögtön feltűnik, hogy az oldalak/bejegyzések szerkesztő felülete egy új panellel egészül ki, ez pedig igazán hasznos lesz a cikkeink írása során.

Yoast SEO

Az első lépés egy fókusz kulcsszó megadása. Ez lesz az, amire a cikkünket (kereső)optimalizálni szeretnénk. Amint ezzel kész vagyunk, már kapjuk is a valós idejű tippeket arra, hogy min kell még változtatnunk ahhoz, hogy a bejegyzés valóban releváns lehessen. Ha van már megírt tartalom, akkor a kapott tippeket felhasználva változtathatunk mentés előtt, ha pedig még csak ezután fogjuk bepötyögni, akkor folyamatosan követhetjük majd, hogy hogyan is állunk az optimalizálással. Egy mindenki számára érthető és logikus közlekedési lámpa is jelzi az adott cikk optimalizáltsági szintjét. A piros jelzés sürgősen javítandó problémákat jelez, a sárga felhívja a figyelmet arra, hogy lenne még mit csiszolni, a zöld pedig zöld utat ad, tehát bátran közzétehetjük a bejegyzésünket.

Mentés előtt mindenképp foglalkoznunk kell még a “Snippet editor” résznél látható szekcióval is. Ez egy az egyben úgy mutatja a cikkünket, mint ahogy a Google találatai közt is meg fog jelenni később, itt pedig rögtön át is írhatjuk a meta leírást, címet vagy URL-t is. Érdemes egyedi szöveget fogalmazni a bővítmény által ajánlott tippek betartásával, hiszen ez is fontos lépés (úgy, mint ahogy a megfelelő cím és keresőbarát URL kiválasztása is).

A jelzőlámpa alatt található fogaskerék ikon további hasznos beállításokat fed fel számunkra, úgy mint a “meta robots index” vagy a “meta robots follow”. Megadhatjuk, hogy a keresőrobotok indexeljék-e ezt az oldalt avagy se, valamint hogy kövessék-e a rajta található linkeket vagy inkább ne. Ha ez nem lenne elég, akkor ott van még az “advanced” szekció is, ahol részletesen beállíthatjuk, hogy a robotok hogyan is kezeljék az oldalon található tartalmakat (például, hogy ne indexeljék az oldalon található képeket vagy hogy ne készítsenek pillanatképet (cache) az aktuális állapotról). Legalul a “canonical url” megadására van lehetőség, ez pedig akkor hasznos, ha szeretnénk elkerülni a duplikált tartalom meglétéből származó problémákat (tehát egy olyan linkre irányíthatjuk a keresőket, ahol a miénkkel megegyező tartalom található).

A harmadik fül a beállítások alatt a közösségi oldalakkal kapcsolatos szekció, itt adhatjuk meg, hogy mi is jelenjen meg Facebookon vagy Twitteren történő megosztás esetén. Természetesen csatolhatunk képet is. Amennyiben nem töltjük ki ezeket a részeket, úgy az alapértelmezetten megadott cím, meta leírás és kiemelt kép fog megjelenni a közösségi oldalakon.

Érdemes minden korábban megírt bejegyzésünket és oldalunkat újra átdolgozni a Yoast SEO tippjei alapján, hiszen a legtöbb esetben oda sem figyelünk ezekre a keresőoptimalizálás szempontjából igazán fontos kritériumokra.

Az előnyök felsorolásának azonban itt még nincs vége, hiszen a telepítés után egy hihetetlenül sokoldalú beállítás panel jelenik meg a vezérlőpult jobb oldalán.

A teljesség igénye nélkül néhány további hasznos funkció a Yoast repertoárjából:

  • Lehetőség van nyomkövetés (breadcrumbs) beillesztésére, ha a sablon nem rendelkezne ilyesmivel
  • A feltöltött képek oldalainak 301 átirányítása a képet tartalmazó bejegyzések oldalára
  • Az archívumok indexelésének tiltása (például “/oldal/2/”) a duplikációk elkerülése végett
  • A kategóriák neveinek eltüntetése az URL-ből (például “www.oldal.hu/blog/kategoria/seo” helyett “www.oldal.hu/blog/seo”)
  • A “?replytocom” eltávolítása a hozzászólások linkjeiből (nagy oldalak esetén gyorsíthatja a feltérképezést)
  • Egyszerűen beilleszthető automatikus változó kódok (a címek és meta leírások egyszerűbb létrehozásához)
  • Facebook Open Graph támogatás
  • Twitter kártya hozzáadása
  • Google+ és Pinterest támogatás
  • robots.txt és .htaccess fájl szerkesztésének lehetősége
  • RSS feed beállításainak testreszabása

 

Azt hiszem a fentiekből is látszik, hogy egy igazán hasznos eszköz a Yoast SEO bővítmény és nálam már jó ideje felkerült a kötelezően telepítendő pluginek listájára.

Ha tetszik, mutasd meg másoknak is: